Co trzeba zrobić, żeby otworzyć swój własny warsztat samochodowy?

Mechanika samochodowa to z pewnością dość dochodowy biznes. W poprzednim roku na 1000 mieszkańców naszego kraju przypadało 570 sztuk samochodów. Pracy z naprawami usterek z pewnością nie brakuje. W Polsce występuje wręcz swojego rodzaju niedosyt związany z obecnością mechaników. To wielka okazja dla ludzi obeznanych z naprawą samochodów. Jak mogą oni założyć swój własny warsztat?

Odpowiednie kompetencje

Mechanik samochodowy ma bardzo odpowiedzialne zajęcie, od którego zależy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Zależy ono od poprawnie rozpoznanej usterki, konserwacji i poprawnej przebudowy samochodu. Dobry mechanik nie zajmuje się jedynie naprawą. Musi dokonywać regularnych przeglądów. Zajmuje się malowaniem i lakierowaniem. Zakłada oraz wymienia opony i dętki. Musi umieć zainstalować części i akcesoria samochodowe. W dodatku przydaje się umiejętność wykonywania zabiegów antykorozyjnych.

 Oprócz wyżej wspomnianych umiejętności mechanik musi mieć zakończoną co najmniej szkołę zawodową. Najlepiej o profilu samochodowym, gdzie przerabia się podstawy konstrukcji maszyn. Naprawa samochodów to zdolność, którą można nauczyć się samemu, ale szkoła z pewnością nie przeszkodzi w poszerzeniu kwalifikacji.

Wymagania początkowe

Dobry warsztat samochodowy potrzebuje odpowiedniej infrastruktury w postaci pomieszczeń, maszyn i narzędzi. Nie można niestety wszystkiego zaczynać od zera. Mechanik potrzebuje znacznego funduszu początkowego. Na szczęście do prowadzenia warsztatu nie trzeba mieć żadnych licencji, uprawnień i pozwoleń. Odpada zatem mnóstwo czasochłonnych spraw związanych z urzędami i robotą papierkową.

Jakie najpilniejsze wydatki musi uwzględnić fundusz początkowy? Trzeba kupić odpowiednie podnośniki, mierniki czy urządzenia geometryczne. Niezbędne będą też klucze, prasa hydrauliczna, odpowiednie narzędzia regulujące typu sprzęgacze i sprzęgła. Wszystko zależy od usług jakie mechanik zamierza udostępniać. W przypadku, gdy nie chce się zajmować lakierowaniem to odpada mu część wydatków związanych np. z sprayem. Jeżeli fundusz mechanika nie jest specjalnie wysoki to lepiej zacząć od podstaw. Mając wyłącznie sam podnośnik i klucz jest w stanie dokonać kilku napraw.

Lokalizacja warsztatu

Warsztat samochodowy może być umiejscowiony nawet w najbliższym garażu. Musimy jednak pamiętać, że niektóre czynności wymagają większej ilości miejsca. Wymiana oleju czy opon na pewno do takich zadań nie należą. W przypadku jednak, gdy mechanik chce zatrudnić dodatkowych pracowników to musi zainwestować w większy budynek. Musi on spełniać szereg wymagań technicznych. Niezbędna jest wentylacja, specjalistyczne antypoślizgowe posadzki oraz odpowiednio mocne oświetlenie. W przypadku stosowania bardziej zaawansowanych urządzeń przydatne może być uzyskanie certyfikatów.

ZUS i VAT

Warsztaty samochodowe nie są w stanie funkcjonować bez rozliczenia się z ZUS-em. Osoba rozpoczynająca działalność jest zobowiązana do zgłoszenia się po ubezpieczenia. Suma składek bez ubezpieczenia chorobowego wynosi około 1300 złotych. Razem z nim około 1430 złotych. Wszystkie te rodzaje ubezpieczeń należy rozliczać w specjalnej deklaracji rozliczeniowej. Mechanik może zatrudnić księgowego od rozliczania takich spraw albo postawić na liczne firmy internetowe, które zajmują się strefą zarządzania warsztatu.

W przypadku warsztatu, który dopiero rozpoczął działalność i jego limit obrotu wynosi 200 tysięcy złotych – może być zwolniony z VATu. W miarę rozwoju firmy korzystaniu z niego może być opłacalne, a nawet konieczne.

Innym istotnym wymogiem jest posiadanie przez niektóre warsztaty kasy fiskalnej. Jest on zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży w przypadku osób prywatnych. Kasa taka może być prowadzona w formie online. Dotyczy ona jednak działalności w zakresie naprawy pojazdów silnikowych (w tym naprawa opon, wymiana amortyzatorów, bieżnikowanie) i przeglądów technicznych samochodów. Wymagane jest również odpowiednie konto firmowe, gdzie rejestrowane będą wszystkie wpłaty.

Odpowiednia reklama

Warsztaty samochodowe działają stosunkowo krótko, jeśli zaniedbają sprawę marketingu. Można co prawda naprawiać wyłącznie samochody okolicznych mieszkańców, ale w końcu mechanicy zaczną narzekać na małą ilość pracy. Silnie zależy od tego odpowiednia opinia klienta. Jeżeli warsztat zawali parę istotnych napraw to jest duże prawdopodobieństwo, że nie otrzyma drugiej szansy. W przypadku rzetelności i szybkiego dokonywania przeglądów pozytywna opinia idzie w świat i może przedostać się nawet do Internetu.

Warto zadbać o ulotki i reklamy w gazetach. Na samej dobrej opinii mechanik korzysta chwilowo i ma ograniczone zasięgi. Najlepszą formą promocji jest jednak Internet. Warto założyć odpowiednią stronę internetową reklamującą nasze usługi. Nie zaszkodzi stworzenie odpowiedniego profilu na Facebooku. Wystawione oceny jeszcze bardziej zachęcą kierowców do odwiedzania warsztatu. Na budynku warto zamieścić odpowiednio duży baner, dzięki któremu nikt nie zgubi się podczas szukania. W przypadku dodatkowych funduszy warto zadbać o odpowiedni wygląd zewnętrzny. Gdy mechanik połączy wszystkie te czynniki w jedną całość – ma niemal gwarancję kolejek samochodów pod swoim warsztatem.